Treffer blink med ny norsk reisetjeneste

Pilotprosjektet NAF Lokale opplevelser oppsummeres som en stor suksess. Nå ønsker vi å utvide satsingen til å dekke hele Norge.

Samtidig som interessen for å reise i Norge har økt betraktelig, noterte vi oss at det ikke finnes noen virkelige gode digitale reisetjenester som forteller reisende om unike opplevelser langs norske veier. Mange tjenester fokuserer på by- og destinasjonsopplevelser, mens de lokale opplevelsene ikke blir løftet frem. Reiseblogger Odd Roar Lange sier til NRK at reiselivet mangler vilje til å markedsføre de små, unike stedene.


Derfor satte vi i sommer i gang et pilotprosjekt som dekker en utvalgt veistrekning i Rondane og området rundt. Resultatene er såpass gode at vi nå ser på hvordan tjenesten kan skaleres for å dekke hele Norge.


Gjennom testperioden ble det samlet inn 1703 tilbakemeldinger fra brukerne og hele 98% av dem gir en svært positiv vurdering av tjenesten.


— Brukerne ser på dette som en flott videreføring av NAF Veibok, og ønsker flere strekninger inn. Her er det gode verifiseringer som sier at dette er en tjeneste brukerne savner i dagens marked, de forventer at noe slikt kommer fra NAF og at dette er noe de virkelig vil ha på tvers av hele landet, sier Martin Blikstad, produktansvarlig for NAF Lokale opplevelser.

Over all forventning

Hele 66 775 brukere har benyttet seg av tjenesten. 114 bookinger ble utført på de 6 opplevelsene som kunne bookes i piloten. Brukerne som bestilte opplevelser gjennom tjenesten ga en helhetsvurdering på hele 4,5 av 5 stjerner etter gjennomført opplevelse.


— Dette var over all forventning, sier Blikstad.


Enda mer oppsiktsvekkende er det at tjenesten inspirerte brukere til å reise til Rondane. Hele 68% av de som bestilte en opplevelse gjennom løsningen hadde ikke planlagt å dra til Rondane før de ble inspirert gjennom tjenesten.


For å få enda mer innsikt i brukerne av NAF Lokale opplevelser gjennomførte vi intervjuer med flere av brukerne.


— Jeg satt og kikket på Facebook, også dukket NAF Lokale opplevelser opp, og da tenkte jeg at det måtte jo være bra. Det var en topptur til Høgronden det innlegget handlet om, og da ble jeg rett og slett inspirert til å dra. Så jeg bestilte, og turen var kjempefin, sier Robert som endte med å bli i Rondane i fem døgn med sin kone. Han utelukker ikke at flere Norgesturer kommer til å ta utgangspunkt i NAF-tjenesten.


Vi intervjuet også flere av aktørene som var med på pilotprosjektet. Jo Øvergaard som driver en krigshistorisk samling på Sollia kan bekrefte at han fikk flere besøkende som direkte følge av tjenesten.


— Mange av gjestene som kom på grunn av NAF Lokale opplevelser har virkelig utnyttet seg av området. De forteller at de har sovet på flere steder som er profilert i tjenesten, vært innom museet hos meg, også reist videre til et annet sted de har sett på nettsiden, så det er innmari spennende, forteller Øvergaard til NAF.

Fordel for lokalsamfunnet

— Dette er kjempefint for lokalsamfunnet - både de enkelte som er profilert i tjenesten, men også for området som helhet. NAF synliggjør området, og det er en fordel for alle her, ja, hele lokalsamfunnet. Det må være det beste med tjenesten, sier han.


Flere andre aktører kan rapportere lignende effekt. Blant andre Martin Hjerkind, innehaver av Hjerkinn Fjellstue & Fjellridning.


— Vi er veldig fornøyd med responsen vi fikk. Vi regnet med å få noen nye kunder, men vi fikk over 50, og det er langt flere enn det vi forventet. Stedet vårt ble også fremstilt med veldig fine bilder som sikkert har sitt å si, sier Hjerkind. Han legger til at det er god grunn til å tro at dette er kunder som ellers ikke ville funnet frem til fjellstua uten NAF Lokale opplevelser.


En annen stor fordel er at opplevelsene allerede er forhåndsbetalt. Dette gir forutsigbarhet og reduserer risikoen for frafall.


— At bookingene er forhåndsbetalte gjør at vi ser langt færre avbestillinger via denne tjenesten sammenlignet med andre bookingformer, sier han.

NAF søker samarbeidspartnere

— Vår ambisjon er å ekspandere tjenesten på kryss og tvers av hele Norge og ta posisjonen som den samlende aktøren som gir reisende gode opplevelser langs norske veier – for både norske og utenlandske turister, sier administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad.


For at tjenesten skal bli en suksess ønsker vi å få med oss hele reiselivet, fra de som skaper og bygger infrastruktur, til de som organiserer, til de som utvikler destinasjoner og strekninger og aktørene som leverer fantastiske opplevelser. Derfor har vi fra dag en jobbet med å få på plass gode partnere som kan være med å løfte dette sammen med oss.


— Vi synes det er spennende at NAF tar veiboka inn i fremtiden, og digitaliserer Norges mest komplette reiseguide. Når våre kunder er ute på veien, ønsker vi å være med på å gi de tilgang på de beste opplevelsene, sier Tanja Angelsen Berg, markedssjef i Circle K Norge.


Visit Norway er opptatt av å bruke hele Norge, hele året, og ser et stort potensiale i NAF Lokale opplevelser.


— Vi ønsker at folk skal ta omveiene når de er ute på tur. Vi kjører ofte fra A til B, men hva med det som skjer langs veien? NAF Lokale opplevelser er veldig spennende, og vi håper tjenesten får folk til å stoppe og oppleve noe unikt, sier direktør i Visit Norway, Bente Bratland Holm.


Nå som vi utvider tjenesten til resten av Norge søker vi samarbeidspartnere som vil være med å løfte tjenesten sammen med oss. Har du tanker og idéer om et potensielt samarbeid med oss, ta kontakt på: post@lokaleopplevelser.no


Nå jakter vi nye perler

Driver du en perle av et hotell eller et museum utenom det vanlige? Tilbyr du en aktivitet eller en unik opplevelse? Vi kan gi deg flere kunder og økt oppmerksomhet rundt tilbudet ditt.

Flere innlegg vi tror du vil like

Hovedsamarbeidspartnere

Kuratert av NAF i samarbeid med:


Rondanevegen og Nasjonale turistveger